تبلیغات
فایل کارآفرینی - معرفی و دانلود فایل کامل گزارش کارآموزی در نیروگاه نکاء

فایل کارآفرینی

گزارش کارآموزی در نیروگاه نکاء

  • گزارش کارآموزی در نیروگاه نکاء
    گزارش کارآموزی در نیروگاه نکاء در 70 صفحه ورد قابل ویرایش
    دسته: کارآموزی
    بازدید: 1 بار
    فرمت فایل: doc
    حجم فایل: 108 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 70

    قیمت فایل: 4,000 تومان

    پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.

    پرداخت و دانلود

    گزارش کارآموزی در نیروگاه نکاء در 70 صفحه ورد قابل ویرایش

    پیشگفتار

    مطالبی كه در این گزارش بیان شده گوشه‌ای بسیار كوچك از قسمتهای مختلف نیروگاه عظیم نكاء می‌باشد. كه سعی كرده‌ام عمده موارد مهم و كاربردی كه در یك نگاه و بطور مختصر مورد نیاز خواهد شد را بیان كنم.

    در جزوه حاضر سیكل نیروگاه و نقشه‌هایی جامعیت داشته و خلاصه‌ای از قسمتهای اصلی نیروگاه كه نقش كلیدی در كاربری این صنعت مادر را دارا می‌باشند، تا حد امكان توضیح داده‌ام.

    واجب است از تمام مسئولین نیروگاه، متخصصین قسمت معاونت مهندسی و قسمت آموزش كه امكان این مهم را فراهم ساختند كمال سپاس و قدردانی ابراز نمایم.

    مقدمه

    انسان همواره برای رفاه زندگی خود در تكاپو بوده و هست. ابتدا نیروی ماهیچه‌ای را امتحان كرد كه با كهولت سن رفته رفته فرسایش می‌یافت.

    سپس انرژی باد و در كنار آن از انرژی پتانسیل آب استفاده نمود. با گذشت زمان دید بازتری پیدا كرد كه باعث درك انرژی بخار شد. استفاده از انواع انرژی همچون: انرژی شیمیایی، جزر و مد دریاها، انرژی هیدرولیكی، هسته‌ای و بالاخره انرژی نورانی خورشید را نیز آموخت كه همه در خدمت پیشرفت و تكامل انسان می‌باشند. در این میان بهترین نوع انرژی باید دارای خصوصیات كاملی باشد.

    انرژی الكتریكی یكی از بهترین فرم‌های انرژی می‌باشد زیرا :

    1- توزیع و انتقال آن به راحتی و بطور مطمئن صورت می‌گیرد ( انتقال انرژی الكتریكی از طریق خطوط نیرو در مقایسه با حمل سوخت با وسایل نقلیه. )

    2-   دستگاههای متنوعی را می‌توان با آن بكار انداخت.

    3- راندمان انرژی الكتریكی در تبدیل به انرژی‌های دیگر بالاست ( راندمان یك بخاری الكتریكی % 100 می‌باشد درصورتیكه راندمان یك بخاری نفتی % 50 است. )

    4-   استفاده از آن هیچگونه آلودگی برای محیط زیست بوجود نمی آورد.

    برای تأمین انرژی الكتریكی از تبدیل فرمهای دیگر انرژی موجود در طبیعت استفاده می‌شود كه در حال حاضر متداول‌ترین آن تبدیل انرژی شیمیایی به الكتریكی است كه با استفاده از سوخت فسیلی ( سوخت مایع، گاز، ذغال‌سنگ ) در نیروگاههای بخاری و یا گازی صورت می‌گیرد كه با توجه به راندمان بالاتر نیروگاههای بخاری نسبت به گازی قسمت عمده تأمین برق بعهده این نیروگاههاست. در نیروگاههای بخاری سوخت فسیلی در كوره (بویلر)می‌سوزد و انرژی شیمیایی بین پیوندهای خود را به صورت حرارت به آب می‌دهد و آن را به بخار تبدیل می‌كند. بخار حاصل در توربین به انرژی مكانیكی تغییر شكل می‌دهد كه با گرداندن ژنراتور انرژی الكتریكی بدست می‌آید. بنابراین فرم تغییر انرژی در نیروگاههای بخاری بصورت زیر است :

    انرژی الكتریكی                 انرژی مكانیكی                 انرژی گرمایی             انرژی شیمیایی

    بدیهی است كه در این تبدیل انرژی مقداری تلفات وجود دارد كه با بهبود طراحیها و پیشرفت تكنولوژی سعی می‌شود مقدار آن كم و حداكثر راندمان ممكن بدست می آید، بطوریكه راندمان نیروگاههای بخاری از 20 % در نیروگاههی قدیمی به حدود 42 % در نیروگاههای مدرن امروزی افزایش یافته است.

    حال كه مقدمه‌ای بر انرژی، علت مصرف انرژی الكتریكی و خلاصه‌ای از كار در نیروگاههای بخاری بیان شد، نظری اجمالی بر روند تولید برق در ایران و تاریخچه نیروگاه حرارتی شهید سلیمی نكاء داشته سپس به توضیح در مورد قسمتهای اصلی نیروگاه نكاء خواهیم پرداخت.

    نیروگاه شهید سلیمی نكاء

    صنعت برق در ایران بصورت نیروگاههای دیزلی كوچك شبكه‌های توزیع محدود در برخی از شهرهای بزرگ مانند تهران، تبریز و اصفهان در اواخر قرن سیزدهم ( هـ . ش ) و توسط سرمایه‌داران بخش خصوصی آغاز گردید. در اوایل دهه 1340 وزارت نیرو شركتهای برق منطقه‌ای و سازمان آب و برق خوزستان تشكیل و كشور به 12 منطقه تقسیم شد و بدنبال آن در سال 1348 وزارت نیرو اقدام به تأسیس شركت توانیر ( شركت تولید و انتقال نیروی برق ایران ) نمود.

    ظرفیت كل نیروگاههای حرارتی شركت توانیر به هنگام تأسیس برابر 415 مگاوات و در سال 1365 با بهره‌گیری از 24 نیروگاه و 139 واحد توربین ** به بیش از 9332 مگا وات رسید.

    نیروگاه شهید سلیمی نكاء بعنوان یكی از مهمترین سرمایه‌های ملی و از بزرگترین نیروگاههای كشور متشكل از دو بخش مستقل بخاری و گازی در ساحل دریای خزر و در 22 كیلومتری شمال شهرستان نكا قرار دارد.

    قدرت نامی این نیروگاه 2035 مگا وات می‌باشد كه از چهار واحد 440 مگا واتی بخار و دو واحد 13715 مگاواتی گاز حاصل می‌شود.

    سوخت اصلی واحدهای بخاری، گاز و سوخت كمكی آنها مازوت و سوخت اصلی واحدهای گازی، گاز و سوخت كمكی آنها گازوئیل است.

    قرارداد احداث واحدهای بخاری در تاریخ 8/6/1354 بین وزارت نیرو و كنسرسیومی متشكل از سه شركت آلمانی به اسامی بی . بی . سی، بابكوك، بیلفینكر منعقد و متعاقب آن عملیات احداث شروع گردید. اولین واحد در تاریخ 2/7/1385 و پس از آن به فاصله تقریبی هر شش ماه، یك واحد وارد مدار شده است.

    نصب واحدهای گازی پس از خرید تجهیزات از شركت زیمنس از سال 1367 توسط شركت نصب نیرو با نظارت قدس نیرو آغاز و اولین واحد در تاریخ 19/5/1369 و واحد بعدی به فاصله سه ماه پس از آن وارد مدار گردیده است.

    سوخت مصرفی

    سوخت اصلی نیروگاه نكاء گاز طبیعی می‌باشد كه از منابع گازسرخس تأمین و بوسیله یك رشته خط لوله به نیروگاه منتقل می‌گردد. مصرف گاز هر واحد بخاری برابر 110000 ( نیوتن متر مكعب بر ساعت ) می‌باشد. سوخت كمكی نیروگاه نفت كوره ( مازوت ) است كه از طریق مخزنهای راه‌آهن به ایستگاه تخلیه سوخت نكاء در فاصله 20 كیلومتری نیروگاه منتقل می‌گردد.

    ظرفیت خط لوله برابر 1500 متر مكعب در روز می‌باشد كه به دلیل كمبود گاز تحویلی و نتیجتاً نیاز به سوخت مایع بیشتر، قابلیت انتقال سوخت به میزان مورد نیاز را دارا نمی‌باشد. بدین جهت كسری سوخت به دو طریق یكی توسط كشتی‌های نفت‌كش از طریق كشور تركمنستان و دیگری بوسیله نفت‌كشهای جاده‌پیما در ایستگاه تخلیه كه در نیروگاه وجود دارد جبران می‌شود. نفت‌كشهای جاده‌پیما در ایستگاه سوخت نكاء و یا مستقیماً در نقاط ورودی چون تهران، تبریز و اصفهان بارگیری می‌شود. انتقال، ذخیره‌سازی و مصرف سوخت مایع در واحدها به كمك تانكهای با مشخصات زیر صورت می‌گیرد.

    ژنراتور

    ژنراتور نیروگاه دارای دو قطب بوده (سرعت 3000 دور در دقیقه) و مستقیماً به توربین كوپله شده است، بدنه روتور یك تكه بوده و سیم‌پیچهای روتور در شیارهای آن قرار گرفته است. سیم‌پیچهای استاتور از نوع تسمه‌های مسی توخالی بوده و بوسیله عبور آبی خالی و عاری از هرگونه یون خنك می‌گردد. روتور بوسیله عبور گاز هیدروژن از میان شیارها و سطح روتور خنك می‌شود. فشار لازم برای بگردش درآوردن گاز هیدروژن توسط دو پروانه در دو انتهای روتور تأمین شده و گاز گرم شده بوسیله چهار كولر خنك می‌گردد ضمناً برای جلوگیری از نشت هیدروژن بخارج از ژنراتور و همچنین  ممانعت از اتلاف آن، از یك سیستم سه مداره آب‌بندی روغنی استفاده می‌شود.

    سیستم تحریك ژنراتور از نوع ساكن بوده و ژنراتور از طریق یك ترانسفور ماتور تحریك، یكسو كننده از نوع تایریستوری و اسلیپ‌رینگ تغذیه می‌گردد.

    تانك تغذیه برای تامین سه هدف زیر پیش بینی شده است:

    1-   عمل گرم كردن آب تغذیه (هیتر پنجم ـ FEED WATER TANK-)

    2-   عمل هواگیری و استخراج اكسیژن (دی یره كردن)

    3-   عمل ذخیره‌سازی آب سیكل

    آب كندانسیت پس از ورود به داخل تانك تغذیه با بخاری كه از طبقه توربین IP منشعب می‌شود (مسیر 52 RH) تا C0 4/192 گرم می‌شود. در اینجا برخلاف هیترهای دیگر آب و بخار در تماس مستقیم با هم هستند یعنی اینكه لوله‌های بخار كاملاً وارد آب می‌شوند و بخار از درون آب می‌جوشد و به فضای بالای آن وارد می‌گردد.

    عمل اكسیژن‌گیری به دو صورت مكانیكی و شیمیایی صورت می‌گیرد. در حالت مكانیكی آب ورودی به تانك بصورت دوش در آن پاشیده می‌شود و مولكولهای آب در برخورد با بخار بالای تانك تغذیه منبسط شده و اكسیژن كه سبكتر از آب است در بالا قرار می‌گیرد ونت (هواگیری) می‌شود. طریقفه شیمیایی استخراج اكسیژن باشید از بین (N3H2) صورت می‌گیرد.

    در مورد ذخیره‌سازی تانك تغذیه داده می‌شد در هر زمانی كه پمپهای كندانسیت تریپ می‌كردند پمپهای تغذیه نیز تریپ می‌نمودند. در حالیكه تانك تغذیه از این عمل جلوگیری كرده و در صورت چنین اتفاقی قادر خواهد بود كه تا 20 دقیقه آب سیكل را برای بارهای كم تامین نماید.

    سه پمپ كه یكی از آنها با ظرفیت 100% بوده و به كمك یك توربین كوچك می‌گردد ـ بخار این توربین از IP و یا از خط بخار كمكی تامین می‌شود ـ و دو پمپ كه هر كدام با یك موتور الكتریكی می‌گردند و ظرفیت 50% را دارند ، آب تانك تغذیه را به بویلر پمپ می‌نمایند. هر كدام از این پمپها از دو قسمت بوستر و اصلی تشكیل شده‌اند. پمپهای بوستر وظیفه تامین NPSH پمپهای اصلی را بعهده دارند. NPSH پمپهای بوستر از فشار آب داخل تانك تغذیه كه حدود atm 13 است و همچنین از طریق ارتفاع نصب تامین می‌گردد.

    میزان پمپاژ پمپ توربین (B F P T) بستگی به دور توربین دارد كه متناسب با بخار ورودی آن است. در این پمپ، پمپ اصلی مستقیماً به توربین وصل است در حالیكه پمپ بوستر از طریق یك جعبه دنده كاهنده به آن كوپل می‌شود. اصولاً پمپهای بوستر برای جلوگیری از پدیده‌ گاونتاسیون با سرعت كم كار می‌كنند. در پمپهای الكتریكی كه موتورشان با دور ثابت RPM 1500 می‌گردد، پمپ بوستر مستقیماً به موتور وصل است در حالیكه پمپ اصلی از طریق یك جعبه‌دنده هیدرولیكی به موتور اتصال می‌یابد، بنابراین دور پمپ اصلی با میزان روغن داخل این جعبه‌دنده تغییر می‌یابد. پمپ اصلی توربینی 5 مرحله‌ای و پمپ اصلی الكتریكی 6 مرحله‌ای بوده در حالیكه پمپ‌های بوسترشان دقیقاً با هم یكسان بوده و دارای یك مرحله دوبله می‌باشد.

    جداول صفحه بعد مشخصات این پمپها را نشان ‌می‌دهد.

    در شروع راه‌اندازی كه هنوز بخار نداریم از یكی از پمپهای الكتریكی استفاده می‌كنیم در عین اینكه این پمپها به صورت یدك پمپ توربینی و یدك برای هم نیز می‌باشند. باید توجه داشت كه پمپهای تغذیه الكتریكی بزرگترین مصرف‌كننده داخلی نیروگاه بوده بطوریكه هر پمپ در بار عامل M.W 9 .

    تشریح سیستم

    سیستم بویلر از سه قسمت كلی تشكیل شده كه شامل فاز یك، قسمت میانی و فاز دو می‌باشد.

    در فاز یك دو سری لوله وجود دارد. سری اول كه از قسمت تحتانی فاز یك شروع می‌شود، شامل لوله‌های مارپیچی (HELICAL  TUBING) تخت با شیب 15 درجه كه چهار طرف اطاق احتراق را دور زده و از آن بالاتر می‌روند و سری دوم شامل لوله‌های عمودی و قائم (VERTICAL  TUBING) می‌باشند. در كف اوپراتور كه همان اطاق احتراق است در دو ردیف هفت‌تایی شكل‌‌ها قرار گرفته‌اند. ابعاد كف فاز یك 85/7 × 18 متر می‌باشد.

    قسمت میانی فاز یك و دو را كه محل اتصال دو فاز می‌باشد، ‌لترال (LATRERAL PASS)می‌نامند. در فاز دو سوپر هیترهای 1تا4، ‌رهیتر یك و دو و همچنین اكونومایزرهای یك و دو قرار دارند.

    آب پس از اینكه در پیش گرمكنها تا حدود c 264 گرم شده، وارد اكونومایزر می‌شود. اكونومایزر شامل دو قسمت ECO1 و ECO2 می‌باشد كه میزان فشردگی لوله‌های ECO1 بیشتر است. در اینجا دود آخرین انرژی خود را به آب خروجی از هیتر 7 می‌دهد و دمای آن‌را بالا می‌برد. باید توجه داشت كه برای جلوگیری از خوردگی پیش گرمكن‌های دوار، ‌درجه حرارت دود را نمی‌توان پایین آورد.

    آب در مسیر لوله‌ها پس از Eco2 به سمت اوپراتور روانه می‌شود تا در لوله‌‌های مارپیچ شكل آن گرمتر شود. در خروجی اطاق احتراق ممكن است مخلوطی از آب و بخار با هم وجود داشته‌ باشند كه باید آب را از بخار جدا كرد،‌لذا از جداكننده آب و بخار (Seprator) استفاده می‌شود. سپراتور طوری طراحی شده كه مخلوطی از آب و بخار در
    آن حالت گردابی و دورانی می‌یابند و در اثر نیروی گریز از مركز طراحی شده كه مخلوط آب و بخار جدا شده به بیرون روانه می‌شوند. این آب از مسیر 10 NB وارد فلاش تانك می‌شود.

    همچنین در شروع راه‌ اندازی و نیز در بارهای كمتر از 35% ،‌ در اواپراتور مخلوط آب و بخار با هم وجود دارند كه آب در سپراتور از بخار جدا شده « مجدداً» به سیكل بر می‌گردد.

    آب جدا شده در سپراتور،‌در استارت آپ و وزل(start up vessel) جمع شده و از آنجا از طریق دو كنترل والو 011 و 010 s 10 NB‌وارد فلاش تانك (FLASH TANK)‌می‌شود. و در این تانك كه به هوای آزاد ( اتمسفر)‌راه دارد فشار آن تا مقدار فشار اتمسفر تنزل می‌نماید و در نتیجه مقداری از آن تبخیر می‌شود.

    كنترل سطح استارت وزن توسط دو والو بزرگ و كوچك كه در بالا گفته شد صورت می‌گیرد. هر كدام از این والوها چون تحت فشار زیاد كار می‌كنند، ‌مجهز به والوهای ایزوله‌ كننده موتوری 003 s 10 NB و 012 S 10‌NB می‌باشند تا به هنگام خارج بودن از مدار توسط آنها تحت فشار زیاد قرار نگیرند.

    در فشارهای پایین‌تر از atm 30 به علت پایین بودن فشار،‌یك والو كنترل به تنهایی قادر به تخلیه استارت آپ و وزل نمی‌باشد و بالاجبار هر دو والو باز خواهند بود. ولی در فشار بالاتر این محدودیت بر طرف گشته و فقط والو بزرگ  010 s 10NB عمل كنترل سطح را به  عهده دارد. در بارهای بالاتر از 35% كه بویلر به صورت بنسون (Banson)‌ و یك مسیره (once  through)‌ كار می‌كند. تقریباً آبی در سپراتور داخل نمی‌شود و تلفات آب در فلاش تانك نخواهیم داشت.

    مخلوط آب و بخار پس از اینكه از اوپراتور وارد لترال پس كه محل اتصال فاز یك به فاز دو می‌باشد و از لوله‌هایی كه به صورت عمودی و افقی – حلقه‌های مستطیل وار – نصب شده‌اند، ‌عبور می‌كند و به سپراتور هدایت شده و از آنجا بخار اشباع به فاز دو می‌رود.

    در فاز دو بخار اشباع ابتدا وارد سوپرهیتر یك(sH1)‌شده،‌ سوپرهیتر یك از لوله‌های عمودی تشكیل شده كه از دیواره فاز دو پایین می‌روند- سپس خروجی آن وارد سوپر هیتر دو (SH2)‌ ،‌سوپر هیتر سه (SH3) و سرانجام سوپر هیتر چهار (SH4) می‌گردد و از آنجا در حالیكه درجه حرارت آن c‌ 530 و فشارش متناسب با بار توربین است، خارج می‌شود.

    در پائین‌ترین نقطه،‌فاز دو،‌اكونومایزر قرار دارد. همان‌طوری‌كه قبلاً گفته شد اكونومایزر از دو قسمت ECO1 و Eco2 تشكیل شده كه روی‌ هم قرار دارند. ECO1 از لوله‌هایی نازك با فشردگی بیشتر نسبت به Eco2طراحی شده است.

    كار اكونومایزر گرم كردن اولیه آب خروجی از هیتر هفت(Hp- HEATER-A7) و هدایت آن به فاز یك بویلر می‌باشد.

    لوله‌های گرمایش مجدد كه از توربین فشار قوی HP خارج شده‌اند وارد رهیتر (REHEATER)‌كه در فاز دو قرار دارد،‌می‌شوند. رهیتر از دو قسمت RH1 وRH2 تشكیل شده است.

    قیمت فایل: 4,000 تومان

    پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.

    پرداخت و دانلود

نظرات() 
sharleneaugustson.wordpress.com
چهارشنبه 18 مرداد 1396 10:19 ق.ظ
Thanks a lot for sharing this with all folks you
really understand what you're talking about! Bookmarked.
Kindly also discuss with my site =). We will have a link trade contract among us
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :